
Dôstojný návrat domov: Róbert Kováč o postupoch a výzvach pri repatriáciách
Repatriácia zosnulého je náročný proces, ktorý si vyžaduje nielen vysokú odbornú znalosť, ale aj empatiu a citlivý prístup k rodinám v ťažkých chvíľach. V rozhovore s Róbertom Kováčom, riaditeľom pohrebníctva MARIANUM, sa dozvieme, ako prebieha repatriácia zosnulých, aké výzvy a komplikácie sprevádzajú tento proces, a ako sa pohrebníctvo vyrovnáva s administratívnymi a právnymi nárokmi v rôznych krajinách. Róbert Kováč sa podelí aj o praktické rady, ako si vybrať spoľahlivú pohrebnú službu a čo všetko obnáša zabezpečenie dôstojného návratu blízkeho späť domov.
- Môžete nám na začiatok vysvetliť, čo presne znamená pojem repatriácia v kontexte pohrebných služieb?
Pod repatriáciou zosnulých rozumieme medzinárodnú prepravu ľudských pozostatkov zo štátu odchodu do štátu určenia. Štát odchodu je ten, v ktorom sa prevoz začal a štát určenia je ten, v ktorom sa má po prevoze telo mŕtvej osoby pochovať alebo spopolniť.
- Aké kroky zahŕňa proces repatriácie zosnulého zo zahraničia do domovskej krajiny a kto je zodpovedný za organizáciu tohto procesu?
Napriek tomu, že proces repatriácie je do veľkej miery štandardizovaný, je pre nás každý takýto prípad unikátny a jeho vyriešenie má svoje špecifiká. Preto k jednotlivým prípadom pristupujeme individuálne.
- Ako prebieha samotný proces repatriácie? Aké kroky podniká vaše pohrebníctvo, aby zabezpečilo, že všetko prebehne hladko a v súlade s právnymi predpismi?
Veľmi dôležitá je vzájomná komunikácia, nás ako organizácie, ktorá zabezpečuje všetky náležitosti repatriácie a pozostalých. Po dôkladnom oboznámení sa s okolnosťami prípadu spolupracujeme s ambasádami a konzulátmi, s miestnymi úradmi ako sú polícia, nemocnica, aby sme zabezpečili pokiaľ možno čo najrýchlejší prevoz zosnulého do vlasti, k jeho príbuzným.
- Aké doklady sú potrebné na to, aby sa repatriácia mohla úspešne uskutočniť? A čo všetko musí rodina zosnulého zabezpečiť? Čo z toho musí dodať rodina a čo za nich rieši pohrebníctvo?
Na prevoz zosnulého musí byť konzulátom alebo ambasádou vydaný špeciálny dokument, tvz. Pas pre mŕtvolu – „Laiser-passer for a corpse“. Vybavenie tohto dokumentu je zvyčajne v kompetencii pohrebnej služby. Okrem tohto dokumentu pohrebná služba zabezpečuje prepravné dokumenty, zabezpečuje nariadeniam vyhovujúcu rakvu a zastrešuje komunikáciu s úradmi v krajine odchodu a krajine určenia. Na strane pozostalých je dôležitá komunikácia a súčinnosť, poskytnutie všetkých potrebných informácií a dokumentov po zosnulom.
- Ako riešite situácie, keď je potrebná rýchla repatriácia, napríklad v prípade náhleho úmrtia?
Repatriáciu zosnulých je možné realizovať nielen cestnou aj leteckou prepravou. Rozhodujúcim parametrom pre začatie prevozu je pre nás dátum uvoľnenia tela v krajine úmrtia.
- S akými najčastejšími problémami sa stretávate pri organizovaní repatriácií do zahraničia?
Medzi najčastejšie problémy patria byrokracia a administratívne prekážky. Každá krajina má vlastné predpisy a postupy týkajúce sa prevozu telesných pozostatkov, čo môže viesť k zdĺhavému vybavovaniu dokumentov. Medzinárodnoprávny Dohovor Rady Európy o prevoze tiel mŕtvych osôb do značnej miery štandardizuje jednotlivé kroky a dokumentáciu potrebnú pre medzinárodné prevozy. Existuje však pomerne rozsiahly zoznam štátov, ktoré na tento Dohovor nepristúpili a požadujú odlišnú dokumentáciu. Proces repatriácie dokáže významne skomplikovať a finančne zaťažiť aj situácia, pri ktorej zosnulý nemal uzavreté adekvátne cestovné poistenie, ktoré by pokrývalo náklady spojené s prevozom telesných pozostatkov v prípade úmrtia v zahraničí. Značne komplikovanou a zdĺhavou môže byť aj situácia, kedy k úmrtiu dôjde v krajine mimo EÚ.
- Aké komplikácie sa môžu vyskytnúť pri administratívnom vybavovaní repatriácie a ako ich riešite?
Okrem problémov s nejednoznačnou legislatívou spôsobujú komplikácie aj jazykové požiadavky na dokumentáciu, príp. medzinárodné rozdiely v kultúrnych zvyklostiach.
- Máte skúsenosti s neobvyklými alebo nečakanými situáciami počas procesu repatriácie? Ak áno, môžete sa podeliť o niektoré z nich?
V súvislosti s konkrétnymi prípadmi repatriácie, ktoré sme v rámci organizácie Marianum riešili, rešpektujeme právo rodiny na súkromie. Ak však budeme hovoriť všeobecne, situácia sa vždy môže vyvinúť a skomplikovať spôsobom, ktorý nás stále dokáže prekvapiť. Niekedy nastane problém pri jednaní s miestnymi úradmi aj v geograficky a kultúrne blízkej krajine, kde problém neočakávame, no napriek tomu môže nastať.
- Ktoré krajiny sa ukázali ako najkomplikovanejšie pre repatriácie? Aké špecifické výzvy predstavujú pri práci v týchto krajinách?
Nerád by som zovšeobecňoval, samozrejme, že príkladov náročných komunikácií a umelo vytvorených obštrukcií, ktoré prehlbovali stres pozostalých by sa našlo množstvo. Všeobecne je však náročnejšie riešenie repatriácie v krajinách, ktoré sa neriadia spomínaným medzinárodným Dohovorom a v krajinách mimo EÚ. Napriek snahe o legislatívnu štandardizáciu procesov svoju negatívnu rolu môže zohrať aj ľudský faktor. V prípade, že je potrebné prepraviť zosnulého z mimoeurópskej krajiny na Slovensko je potrebné počítať so zvýšenými nákladmi na hermeticky uzatvorenú transportnú rakvu, balzamovanie alebo thanatopraktické ošetrenie a chladenie.
- Môžete sa podeliť o príklady, keď bolo veľmi ťažké zabezpečiť repatriáciu kvôli miestnym právnym predpisom, kultúrnym rozdielom alebo iným komplikáciám?
Pri konkrétnych prípadoch nás viaže mlčanlivosť. Z profesionálnych dôvodov samozrejme máme jednotlivé prípady interne dôkladne zdokumentované, aby sme sa na možné problémové situácie v budúcnosti pripravili.
- Aké opatrenia sa musia dodržiavať pri prevoze zosnulého cez hranice, aby bol zabezpečený bezpečný a rešpektujúci transport?
V prvom rade musí prevoz spĺňať všetky lekárske, zdravotné, administratívne a právne požiadavky, ktoré sú platné v štáte odchodu tela zosnulého.
- Aké špecifické postupy zabezpečujú, že počas procesu repatriácie je zosnulý zaopatrený v súlade s právnymi a etickými normami?
Telesné pozostatky zosnulej osoby musia byť počas transportu uložené v rakve, ktorá musí byť nepriepustná a vnútro musí obsahovať absorbčný materiál. Technické parametre transportnej rakvy ďalej špecifikujú, že musí byť drevená, mať presne definovanú hrúbku stien a zinkové spoje či obloženie. Ak bolo príčinou smrti nákazlivé ochorenie, vyžaduje sa zvýšená ochrana pri prevoze a telo zosnulého sa zabalí do ochranného plášťa impregnovaného antiseptickým roztokom. V prípade leteckého transportu je navyše nutné zabaliť samotnú rakvu tak, aby pri pohľade na ňu nebolo zrejmé, že sa jedná o rakvu a letecký personál s ňou manipuluje s mimoriadnou opatrnosťou. Pri leteckej preprave sa rakva vybaví aj čistiacim zariadením, ak to nie je možné, musí zaručovať takú odolnosť, ktorú kompetentný úrad štátu odchodu uzná za zodpovedajúcu.
- Platia v rámci EÚ pre pohrebníctva rovnaké predpisy? Napríklad pri prekračovaní hraníc a podobne?
Slovenská republika sa pri medzinárodnej preprave ľudských pozostatkov alebo ľudských ostatkov riadi Dohovorom o prevoze tiel mŕtvych osôb, medzinárodnou zmluvou, ktorá bola ratifikovaná v Štrasburgu. Ak sa preprava ľudských pozostatkov alebo ľudských ostatkov uskutočňuje z územia štátu, ktorý nie je viazaný touto zmluvou, je na prepravu na územie Slovenskej republiky alebo cez územie Slovenskej republiky potrebný pas pre mŕtvolu. Ten sa môže vydať, ak sú splnené všetky požiadavky platné v štáte, z ktorého sa preprava uskutočňuje, a ľudské pozostatky alebo ľudské ostatky sú uložené v rakve, ktorá spĺňa požiadavky zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná.
V rámci Európskej únie neexistujú jednotné predpisy pre pohrebníctva pri prekračovaní hraníc. Táto oblasť je zväčša regulovaná vnútroštátnymi právnymi predpismi jednotlivých členských štátov. To znamená, že požiadavky a postupy sa môžu výrazne líšiť v závislosti od krajiny, do ktorej alebo z ktorej sa telesné pozostatky prevážajú. Každý členský štát EÚ má svoje vlastné pravidlá týkajúce sa prevozu telesných pozostatkov, ktoré upravujú napríklad požiadavky na balzamovanie, typ rakvy, prepravné dokumenty a hygienické normy. Tieto predpisy môžu byť veľmi odlišné, čo môže spôsobiť komplikácie pri medzinárodnom prevoze. Napriek tomu existujú určité medzinárodné normy a odporúčania, ktoré sa zvyčajne dodržiavajú, napríklad normy Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) týkajúce sa hygienických požiadaviek.
- Je rozdiel medzi prevozom rakvy a urny?
Prevoz urny je menej náročný z administratívneho, logistického a tiež finančného hľadiska. Urnu je možné previezť aj ako príručnú batožinu na palube lietadla spolu s potvrdením o kremácii a úmrtným listom. Niektoré krajiny alebo prepravné spoločnosti môžu mať špecifické požiadavky na typ urny a jej materiál, a môžu tiež požadovať doloženie ďalších dokumentov, napr. potvrdenie o tom, že popol nepredstavuje zdravotné riziko.
- Ako si rodina môže vybrať spoľahlivú pohrebnú službu, ktorá sa zaoberá repatriáciami? Na čo by mali dať pozor pri výbere?
Aby bol prevoz zosnulého do vlasti dôstojný a bezproblémový, musí mať pohrebná služba preukázateľné skúsenosti s repatriáciou, orientovať sa v legislatíve a postupoch v krajine úmrtia a krajine určenia a byť jazykovo vybavená.
- Aké otázky by si mal klásť každý, kto hľadá pohrebnú službu, aby mal istotu, že sú služby profesionálne a spoľahlivé?
Okrem už zmienených základných predpokladov profesionálnej pohrebnej služby je dôležitá komplexnosť ponúkaných služieb. Samozrejmosťou by mala byť schopnosť zabezpečiť všetky potrebné dokumenty, vrátane úmrtného listu, povolenia na prevoz a pasu pre mŕtvolu. V prípade, že si prevoz vyžaduje aj balzamáciu, je určite na mieste zvážiť, či pohrebná služba disponuje thanatopraktickou odbornosťou. V neposlednom rade je dôležitým kritériom aj transparentná cenová ponuka, otvorená komunikácia, ľudský a úctivý prístup. Pomôcť pri výbere môžu aj referencie klientov alebo odporúčania konzulátu.
- Existujú nejaké nástroje alebo certifikácie, ktoré môže pohrebná služba získať, aby ukázala svoju odbornosť v oblasti pohrebníctva, prípadne aj repatriácií?
Organizácia MARIANUM – Pohrebníctvo mesta Bratislavy dokladuje svoju odbornú spôsobilosť Osvedčeniami o prevádzke pohrebnej služby, o správe pohrebiska a prevádzkovaní krematória. Marianum je tiež držiteľom Osvedčenia na vykonávanie živnosti balzamovania a konzervácie a poskytuje thanatopraktické služby. Náš vozový park spĺňa technické požiadavky stanovené legislatívou a má všetky potrebné povolenia pre medzinárodný prevoz. Všetky vozidlá disponujú chladiacim zariadením, ktoré udržiava stabilnú teplotu a systémom na stabilizáciu rakvy. Naše vozidlá sú pravidelne dezinfikované a servisované.
- Ako dlho obvykle trvá celý proces repatriácie? Čo všetko môže tento čas ovplyvniť, napríklad vzdialenosť, právne predpisy alebo dostupnosť dokumentov?
Dĺžka procesu repatriácie zosnulého sa môže výrazne líšiť v závislosti od viacerých faktorov. Trvanie celého procesu ovplyvňuje vzdialenosť a miesto úmrtia, logistická náročnosť prevozu, administrácia dokumentácie a svoju rolu hrá tiež stav telesných pozostatkov. Ak je pre prevoz potrebné balzamovanie, proces vybavenia repatriácie sa predlžuje.
- Repatriácia môže byť nákladná. Aké faktory ovplyvňujú cenu repatriácie a ako sa pohrebníctvo MARIANUM snaží zabezpečiť dostupné ceny pre rodiny?
Repatriácia je prirodzene spojená s výdavkami. Tie sa výrazne zvyšujú, pokiaľ zosnulý nemal uzavreté poistenie, ktoré by tieto náklady pokrývalo a vtedy ich vo väčšine prípadov hradí rodina zosnulého. V prípade administratívnych komplikácií alebo pri prevoze zo vzdialených krajín je repatriácia finančne náročná.
- Existujú v tejto oblasti nejaké finančné nástroje, poistenie alebo pomoc, ktorá môže pozostalým pomôcť pokryť náklady na repatriáciu?
Z našich skúseností odporúčame mať pri cestovaní uzatvorené cestovné poistenie, ktoré zahŕňa aj krytie nákladov na repatriáciu telesných pozostatkov. Rozsah krytia sa môže líšiť v závislosti od typu poistenia a poisťovne, preto je dôležité preštudovať poistné podmienky. Ak mal zosnulý uzatvorené životné poistenie, poistná suma môže byť použitá na pokrytie nákladov na repatriáciu a pohreb.
- Ako komunikuje vaše pohrebníctvo s rodinami zosnulých pri repatriáciách, a čo všetko im poskytujete ako podporu počas celého procesu?
Pri komunikácii s našimi klienti sa riadime etickým kódexom organizácie. Alfou a omegou našej komunikácie je rešpektujúci, dôstojný a vysoko profesionálny prístup.
- Aké rady by ste dali rodinám, ktoré sú nútené čeliť repatriácii zosnulého blízkeho, dá sa na zvládnutie tohto procesu vôbec emocionálne pripraviť?
Na túto situáciu nie je možné sa pripraviť. Z hľadiska emócií je to pre rodinu vždy obrovský šok. Naša pohrebná služba sa snaží pozostalým čo najviac túto situáciu uľahčiť a pokryť všetky náležitosti prevozu čo najrýchlejšie, aby sa mohli s svojim blízkym dôstojne rozlúčiť.
- Aké technologické alebo inovačné trendy sledujete v oblasti pohrebníctva a repatriácií? Ako môžu tieto inovácie zjednodušiť celý proces a zlepšiť služby pre rodiny?
Technologický pokrok neustále prináša nové inovácie, a to aj v oblasti pohrebných služieb. Pokladáme za dôležité sledovať a implementovať technický pokrok, najmä vtedy, ak vedie k zefektívneniu a urýchleniu procesu repatriácie. Veľkou pomocou je postupná digitalizácia dokumentácie a možnosť elektronickej výmeny dát, ktorá uľahčuje výmenu informácií medzi rôznymi subjektmi, ktoré sú do procesu zapojené. Zaujímame sa aj o moderné technológie v oblasti prevozu, inovácie chladiacich systémov, materiálové alternatívy pre tesniacu funkciu rakiev.
- Máte plány na rozšírenie služieb do nových segmentov alebo na vylepšenie služieb, ktoré ponúkate v tejto oblasti?
V spolupráci s občianskym združením Svetluna sprostredkúvame pozostalým podporu vo forme právnej pomoci a psychologického poradenstva. Na pozostalých pamätáme aj po prevoze zosnulého do vlasti, kedy po ústupe stresu spojeného s repatriáciou a poslednou rozlúčkou vstupujú do fázy smútenia. Existujú rôzne terapeutické postupy a podporné skupiny zamerané na ľudí, ktorí spracovávajú stratu blízkej osoby, ktoré vieme v prípade potreby odporučiť.
- Aký odkaz by ste chceli odkázať rodinám, ktoré sa nachádzajú v ťažkej situácii a musia riešiť repatriáciu svojho blízkeho človeka?
V prvom rade by sme chceli ľuďom, ktorí sa ocitli v tejto extrémne náročnej situácii vyjadriť našu podporu a vyslať odkaz, že na rýchle vyriešenie všetkých náležitostí, ktoré sú spojené s návratom zosnulého do vlasti nezostali sami. Je však veľmi dôležité, aby si starostlivo vybrali overenú spoločnosť, ktorá má reálne skúsenosti s cezhraničným prevozom zosnulých. Organizácia MARIANUM – pohrebníctvo mesta Bratislavy spĺňa vysoké etické a profesionálne štandardy, máme mnohoročné skúsenosti v oblasti pohrebných služieb, riadne technické vybavenie a silné repatriačné zázemie. Našim záujmom je zosnulých repatriovať čo najrýchlejšie k ich rodinám a zabezpečiť pozostalým možnosť dôstojnej rozlúčky.
